×

Tisztelt Hegyvidéki Polgár!

Amint arról korábban már többször is adtunk tájékoztatást, a Normafa-rehabilitáció keretében fontos cél a parkolás, közlekedés szabályozása és a védett erdő besorolású területek megóvása. A fejlesztés részeként épült meg az „új Eötvös út”, amely elhúzza a gépkocsiforgalmat a gerincről. A Konkoly-Thege úti parkoló kialakításával pedig megszűnik a védett erdőben levő, a síház melletti aszfaltos parkoló és buszforduló, a területet visszazöldítjük, illetve közösségi térré alakítjuk. A „régi” Eötvös út felső néhány száz méteres szakaszát is a gyalogosoknak, kirándulóknak kívánjuk átadni.
A Konkoly-Thege út az átalakítás kapcsán a síház felé zsákutcává válik, így lehet kialakítani egy olyan kulturált, bekerített parkolót a régi helyett, amely nemcsak távolabb kerül a Normafa legszebb, panorámás, védett részétől, de egyúttal megszünteti a jelenlegi rossz gyakorlatot is: nem lesz lehetőség az Eötvös út szélén szabálytalanul, valamint a Konkoly-Thege úton szintén szabálytalanul és az erdőt károsító módon parkolni.

Az „új Eötvös út” a Normafa Gyermekvasút állomás és a Konkoly-Thege Miklós út között elkészült, és megkezdődött az új parkoló kialakítása a Konkoly-Thege úton (amelyet követ majd a régi parkoló felszámolása, ligetes pihenőhellyé alakítása, és a régi Eötvös út felső szakaszának rehabilitációja).

Az új útpálya üzembe helyezésével egyidőben a Konkoly-Thege Miklós út „új Eötvös út” és az Eötvös út közötti szakasza építkezés miatt lezárásra kerül, ezért a 21-es autóbuszok útvonalában 2020. október 10-től a következő módosítások lesznek:

  • Csillebérc, KFKI felé: az Eötvös úton a Normafa Gyermekvasút megállóhelyig a busz változatlan útvonalon közlekedik, majd balra fordul az „új Eötvös úton”, és a Konkoly-Thege Miklós úthoz érve ismét balra fordul, és onnan tovább változatlan útvonalon halad. E változás kapcsán a Normafa megállóhely kimarad.
  • A Széll Kálmán tér felé: a Konkoly-Thege Miklós úton a busz a Csillagvizsgáló megállóhelyig változatlan útvonalon halad, majd jobbra fordul az „új Eötvös útra”, amelyen tovább változatlan útvonalon közlekedik. A Normafa megállóhely ebben az esetben is kimarad.

A 21A jelű és hétvégente a 212 jelű autóbuszok a Normafa Síháznál jelenleg meglevő buszforduló megszűntéig egyelőre változatlanul közlekednek a Normafához.

A fenti időponttól a Csillebérc, KFKI felé tartó autósok is az új útvonalon közlekedhetnek.

Köszönjük megértését.
Hegyvidéki Önkormányzat

Rendben, bezár

Gyermekvasút

A Gyermekvasút

Gyermekvasút Hűvösvölgy és a Széchenyi-hegy között közlekedik 11,2 km hosszan. A teljes hossz időtartama közel 45 perc alatt teszi meg. A Normafa Park területén a következő megállóhelyeken áll meg:

  • Széchenyihegy végállomás
  • Normafa
  • Virágvölgy
  • Jánoshegy
  • Vadaspark

 

A Gyermekvasút története 1947-ben kezdődött. Ebben az évben döntöttek az illetékes állami szervek, hogy keskeny nyomközű vasutat építenek a Budai-hegységben, melyet iskoláskorú gyerekek bevonásával fognak üzemeltetni. Az építkezés 1948 áprilisában kezdődött, mely egyben a környék úttörővasúti korszakának kezdetét is jelentette. Még ez év nyarán átadták az első, mindössze három kilométeres szakaszt, amely a Széchenyi-hegytől a mai Virágvölgy állomásig tartott. A következő évben újabb szakaszt adtak át a mai Szép Juhásznéig, majd 1950-ben egészen Hűvösvölgyig hosszabbították meg a vonalat. A budai hegyek kihívást jelentettek az építők számára, a hegyi terepen a vasútépítés sok nehézségbe ütközött.

 

A tervezés és építés során felhasználták az akkor még kiterjedt keskeny nyomközű vasúti hálózat létesítése és üzemeltetése során nyert tapasztalatokat. Üzemeltetésével a Magyar Államvasutakat és a Magyar Úttörők Szövetségét bízták meg. A kisvasút célja egyrészt az volt, hogy biztosítsa az eljutási lehetőséget a szintén akkor épülő csillebérci gyermektáborhoz, másrészt a kisvasút üzemeltetésébe bevont tíz-tizennégy éves gyerekekkel ismertesse és kedveltesse meg a vasúti közlekedést. A vasút elkészültét követő két és fél évtized igazi fénykornak számított, jól jelezte mindezt az ide látogató évi egymillió utas. A hanyatlást a politikai figyelem csökkenése okozta, mivel ennek hiányában a finanszírozási problémák megoldatlanul maradtak. Az utóbbi időkben azonban ismét kezd népszerűvé válni a Gyermekvasút, köszönhetően a fejlesztéseknek, valamint az új, kedvcsináló, látogatóbarát szemléletmódnak.